Kas hirmud on loomulikud?
Mis asi on hirm?
Mida me kardame kõige rohkem?
Mida hirmudega peal hakata?
Kas ilma hirmuta ka saab?
Millised on hirmude väiksemad vennad?
Kuidas hirme liigitada?
Kas keegi on näinud täiesti ilma hirmudeta inimest? Mina ei
ole. Vahel tuleb mõni vastu, kellest tundub, et ta ei karda mitte midagi, aga
üsna pea selgub huvitav tõsiasi – see inimene ka ei mõista peaaegu mitte
midagi. Aga kui süveneda, tulevad ka tema juures nii mõnedki üsna sügavale
peidetud hirmud ilmsiks.
Väidetakse, et hirm on inimese loomulik seisund ja et see on
lausa kohustuslik piiraja, et säilitada meile meie elu. Et ilma hirmudeta me
võime teha erinevaid asju, mis siis meie elu kestvusele ja kvaliteedile
halvasti võivad mõjuda. Kas see ikka on tõene või on tegu püüdega õigustada
midagi, mida tegelikult ei mõisteta? Püüdega sulatada see nähtus üldisesse
elusüsteemi ning anda talle õigustus olemas olla ja juhtida meie elusid? Sest
hirmusid on palju, nendel on palju nägusid ja eitada neid ei õnnestu.
Hirmudel on palju erinevaid kujusid ja mitmeid väiksemaid
vendi, mida tihti ei peetagi hirmudeks, aga mis on seda ikkagi. Näiteks
vastumeelsus, kestev viha, põhjalik eitamine, mahasalgamine, valetamine,
põgenemine, julmus jne on kõik peidetud hirmude kattekujud. Aga ka poliitiline korrektsus.
Mida me siis tegelikult kardame? Targad väidavad, et me
kardame tundmatust ja tulevikku. Kui võtta ükskõik millisel hirmul sabast kinni
ja ausalt tema juuri otsima hakata, siis jõuame alati välja ühte ja samasse
kohta – iseenda juurde. Me kardame ennast. Kust see tuleb?
Hirm on meie alateadvuse märguanne selle kohta, et me eksime
mingite avaruumi seaduste vastu või vähemalt on meil plaanis nende seaduste
vastu eksima hakata, tehes midagi, mis on avaruumiga vastuolus. Meie alateadvus
teab, et sellisel juhul võib meid ees oodata energiapuudus, tõbi, valu,
meeleheide, kurbus, solvumine, tühjus, tühisus, jõuetus, paigalseis ja
igasugused muud ebameeldivad asjad. Seega on hirm indikaator, mis hoiatab: ära
tee valesti, ära mine vastuollu iseendaga!
Võidakse küsida, et mida on meil pistmist avaruumiga, me
oleme siin ja praegu. Tõesti, me oleme siin ja praegu. Paraku ei saa me ilma
Emakese Maa toeta kuidagi hakkama ja see tähendab, et me peame järgima seda,
mida ta reegliks seab. Maa on osake päikesesüsteemist, mis omakorda on osake
universumist, mis omakorda on osake millestki tunduvalt suuremast. Kõik see
allub mingitele ühtsetele reeglitele, muidu see lihtsalt ei seisaks koos.
Avaruum, suur toetaja, vahendab meile energiaid, mis on
meile hädavajalikud. Ja samas on ta suur
diktaator, kes ütleb meile, mida me peame tegema, silmas pidama ja
kuidas olema, kui neid energiaid tahame saada. Need on need energiad, mis meie nähtamatut
poolt toidavad ja meie lihakeha töös ja korras hoiavad. Mingi energia kadumist
või kadumise võimalust näitab kõige esimese asjana hirmu teke.
Avaruumil on kuus suurt reeglit, mille vastu eksimine
tekitab hirme:
mineviku reegel, mis ütleb, et ära valeta iseendale;
oleviku reegel, mis ütleb, et ära riputa silte;
tuleviku reegel, mis ütleb, et tee vahet, mis on sinu teema ja mis mitte;
igaviku reegel, mis ütleb, et pole olemas head ega halba, on vaid põhjus ja tagajärg;
tühjuse reegel, mis ütleb, et võta vastutus;
külluse reegel, mis ütleb, et mängi alati.
mineviku reegel, mis ütleb, et ära valeta iseendale;
oleviku reegel, mis ütleb, et ära riputa silte;
tuleviku reegel, mis ütleb, et tee vahet, mis on sinu teema ja mis mitte;
igaviku reegel, mis ütleb, et pole olemas head ega halba, on vaid põhjus ja tagajärg;
tühjuse reegel, mis ütleb, et võta vastutus;
külluse reegel, mis ütleb, et mängi alati.
Kõik hirmud on otseselt nende reeglite vastu eksimise tulem või nende eksimuste
„pojad“ või „pojapojad“ ja on alati seotud meie endaga.
Minevikureegli vastu eksimine on väga lihtne. See toimub,
kui me pole enda suhtes adekvaatsed. Me peame ennast kas paremaks või
halvemaks, tublimaks või viletsamaks, kui me oleme. See tekib väga kergesti,
kui me ei toetu iseendale ja ei võta ennast sellisena nagu me oleme. Selle
asemel on meil vaja ilmtingimata võtta keegi teine etaloniks ja siis hakata
ennast vaatama võrreldes selle teisega. Unustades mugavalt ära, et see teine on
sündinud hoopis teistest vanematest, kasvanud teistsugustes tingimustes,
põdenud teisi tõbesid, söönud teistsugust toitu, õppinud teistsuguseid asju,
omanud teistsuguseid sõpru jne. Aga see kõik vormib teistsuguseks. Seega
võrdlusmaterjaliks lihtsalt ei kõlba.
Mineviku reegli vastu eksimisest tekivad kõik need hirmud,
mille ühine nimetaja on: „ma pole piisavalt hea“. Lisaks hirmudele toob
minevikureegli vastu eksimine kaasa loomulike, endast lähtuvate mõõdupuude
purunemise ja nende asemele ühiskondlikult heaks kiidetud standardite
asetumise. Inimene hakkab väärtustama massiarusaamu ja trende, mis on isikupära
ja annete tapjad.
Olevikureegli vastu eksimist õpetab meile ühiskond. Üldiselt
oleme me selles vallas väga head õpilased. See toimub siis, kui me riputame
asjadele, olukordadele ja inimestele külge hinnangulisi silte: sõber, vaenlane,
ilus, kole, keeruline, lihtne, juut, venku, neeger, ori, boss, loll, tark ja
mis iganes veel. Tulemuseks on see, et me hakkame ootama sellelt inimeselt või
olukorralt alati teatavaid kindlaid asju. Kui aga asjad lähevad teisiti, siis
me oleme solvunud, peata, või reageerime kuidagi kummaliselt ja kindlasti mitte
õigeaegselt. Silt on see, mis muudab meie vaatevälja ahtakeseks ja meie
reaktsioonid valeks. Silt on ka see asi, mis ei lase meil haarata võimalusest.
Siltide alla kuuluvad ka kõikvõimalikud eelarvamused, seisukohad, põhimõtted,
arusaamad, ootused ja muud jäigaks tegevad asjad.
Olevikureegli vastu eksimisest annavad tunnistust kõik need
hirmud, mille ühine nimetaja on: „ma ei saa hakkama“. Tugevate olevikuhirmudega
inimesest iseloomustab õpitud abitus, mis nõuab teiste poolt valmishinnangute
etteandmist, et end kindlana tunda. Seisukoht teise inimese suhtes võetakse
lähtuvalt sellest, mida keegi on öelnud, mitte ei proovita ise oma arvamust
kujundada. Ette antud hinnangud ei pea olema põhjendatud, vaid lihtsalt
valmiskujulised ja värvikad. Oma mõtlemine kaob.
Tulevikureegli vastu eksimine on mugavuse küsimus. Meil
kõigil tuleb elus ette lahendamist vajavaid olukordi. Mõned on lihtsamad, mõned
keerulisemad. Lihtsamad olukorrad lahendatakse enamasti ära varem või hiljem.
Keerulisemaid lükatakse aga edasi mitmesuguste põhjendustega. Nõuavad ju
keerulisemad kas millegi ära õppimist, millegagi leppimist, millegi põhjalikku
muutmist või muud mahukamat tegevust. Lisaks nõuavad keerulisemad olukorrad
tavaliselt ka mingite oma jäikade seisukohtade, arusaamade või põhimõtete
muutmist. See aga on asi, mida tehakse äärmisel juhul siis, kui olukord juba
jalaga taob. Tavaliselt aga seda ei tehtagi, isegi kui on elu ja surma küsimus.
Hoopis mugavam on need olukorrad lihtsalt kõrvale heita mingit ähmaste ettekäänetega.
Et aga energia nende lahendamiseks on eraldatud, see tuleb koos lahendamist
vajava olukorraga, siis on vaja see kuhugi kulutada. Nii võetakse mingi endasse
mittepuutuv probleem ja hakatakse selle üle diskuteerima või lausa kellelegi
teisele ettekirjutusi või soovitusi jagama, kuidas too peab tegutsema. Seda
enam, et teise probleemi torkimine ei too kaasa mingit vastutust. Kaitstakse
vaalu, tuntakse kaasa hõberebastele, annetatakse kellelegi millegi
edendamiseks, võetakse sõna mingite kurjamite vastu, nii et sülge pritsib ja
nõutakse ka teistelt teemadega kaasa tulemist. Ja kulutatakse oma probleemide
lahendamiseks ette nähtud energia ära.
Tulevikureegli vastu eksimist ja sellest tulenevate hirmude
olemasolu näitab tunne: „ma ei jaksa“. Lisaks toob see kaasa probleemipuntrad,
mis paistavad hirmutavad ja mida kardetakse, sest lahendamiseks puudub jõud. Tekkinud
puntrad katavad vaatevälja ja inimene ei taha enam midagi teha, tema
loomingulisus varjub pundarde taha.
Igavikureegli vastu eksitakse, sest nii on meid õpetatud
alates pisikesest peale. Meid kasvatatakse üles arusaamaga, et maailm jaguneb
heaks ja halvaks. Et heast ja halvast arusaamine on inimlikkuse üheks peamiseks
tunnuseks. Ja et me peame igal juhul kuuluma sellesse heasse poolde. Ja et
pahasid võib alati karistada. Tegelikult on selline seisukoht ainus vägivalla
ja sõdade põhjustaja. Sest ka see teine pool näeb samamoodi, ainult et
vastupidises suunas. See on eksimus, mis fikseerib meid ühte poolde ja kindlatele
seisukohtadele, muutes võimatuks mõistmise, kuna me ei näe enam tervikut. Olles
pidevalt pooluses, oleme me aina emotsioonide tormis ja ei suuda saavutada
rahu. Ei sisemist ega välimist. Rahu toob üksnes mõistmine. See on võimalik,
kui sättida ennast sinna pooluste vahele. Siis hakkab näha olema protsess kui
tervik ja hinnangud kaovad, sest me mõistame, miks asjad on nii, nagu nad on.
Igavikureegli vastu eksimist näitab see, kui kardame, et me
ei paista just nii heade või nii halbadena, nagu me tahame teistele näidata.
Igavikureegli vastu eksijad panustavad näilisusele tegeliku asemel, imagole tõe
asemel. Need inimesed jagavad maailma heaks ja halvaks, samuti neid ümbritsevad
inimesed. Tulemuseks on, et ühel hetkel nad mäletavad seoses nende inimestega
peamiselt ainult seda, mis läheb kokku nende hinnangulise poolusega selle
inimese kohta ja teine pool unustatakse. Mälu säilitav igavikuenergia blokeerub
ja hakkab toimima selektiivne mälu: säilib vaid see, mida inimene ise
aktiivselt toidab. Ja selle hulk aina kahaneb aastatega.
Tühjuse reegli vastu eksimine on kõige levinum, sest
inimesed ei taha vastutada. Millegipärast on hakanud see sõna inimteadvuse
jaoks tähendama midagi koledat. Et see kes vastutab, saab vitsu. Jaa, vitsad on
tagajärg. Aga palgapäev on kah tagajärg, samuti preemia. Kes vastutab oma tehtu
eest, saab ka tasu. Kui tegi hästi, saab palka ja preemiat, kui halvasti, siis
saab vitsu. Aga kui ei võta vastutust oma tehtu eest, siis preemiat ei saa,
kuigi ka vitsu ei saa. Aga vitsad ähvardavad ju vaid siis, kui tehti halvasti.
Teadlikult tehti. Muul juhul ju vitsu ei tule. Ehk siis, kui inimene võtab
tasulootuses kohustuse ja täidab seda halvasti, siis on vitsad.
Tühjusest tuleb ka see energia, mis võimaldab meil teha
vigade parandusi, kui midagi on valesti läinud. Võttes vastutuse, me mööname,
et tegime midagi. Kui läks valesti, siis saame energia selle parandamiseks. Kui
ka seekord läks valesti ja me võtame vastutuse ka seekord, saame me ka seekord
uue võimaluse. Kui me vastutust ei võta, siis vigade paranduse võimalust me ei
saa – tühjus meile selleks ressurssi ei eralda.
Seega on tühjusehirmu põhjuseks halvasti täidetud, endale
seatud kohustused ja/või tahtetus asju veelkord teha, et parem tulemus
saavutada. Selline mõtteviis kajastub nn „ühest ämbrist teise kõndimises“. Kuna
inimene ei ole võtnud vastutust, siis ta ei ole ka saanud ressurssi vigade
paranduseks ja ta teeb ühe vea teise järel. Tulemuseks on võimaluste vähenemine
kõigis eluvaldkondades.
Külluse reegli vastu eksitakse huvitaval viisil – inimene
tahab olla äärmiselt mõjukas. Võtab väga tõsise positsiooni ja tardub sinna. Ta
ei saa enam muutuda, sest siis tema mõjukas olek laguneb. Seega hakkab ta olema
muutuste vastu. Muutus aga on õppimise alus ja kõige lihtsam on õppida
mängides. Mänguline häälestus muudab leidlikuks ja paindlikuks, võimaldades
haarata erinevaid vaatenurki ja ressursse ja siis proovida nendest midagi
tekitada.
Külluse hirm väljendub ootamatul viisil – inimene kardab
muutusi. Ta ei taha lõpetada hapuks läinud suhteid, loobuda vanadest asjadest
ja iganenud tegevustest. Ta ei tea, mis siis saab, kui ta peaks nii tegema, aga
igal juhul ta pelgab seda. Ta hakkab toetuma rutiinile ja looma traditsioone,
sest need võimaldavad muutumatust. Tekib stagnatsioon, mis külmutab ressursside
juurdevoolu – inimene hakkab kaotama reaalseid ressursse: infot, sidemeid,
võimalusi, kaaslasi, vahendeid, tervist, raha ja lõpuks ka positsiooni. Sedasama
positsiooni, mille hoidmiseks ta tõsise hoiaku võttis.
Hirmudega võitlemiseks ei sobi need viisid, mida on pakkunud psühholoogid, kuna need toimetavad tavameditsiini arusaama järgi – peidavad tagajärje, mitte ei kaota põhjust. Ka ei anna meditatsiooniharjutused võimalust hirmude kaotamiseks – lihtsalt nende peitmismehhanism on natuke huvitavam ja paindlikum. Ainus võimalus oma hirmudest lahti saamiseks on hakata täitma avaruumi seadusi.
Hirmudega võitlemiseks ei sobi need viisid, mida on pakkunud psühholoogid, kuna need toimetavad tavameditsiini arusaama järgi – peidavad tagajärje, mitte ei kaota põhjust. Ka ei anna meditatsiooniharjutused võimalust hirmude kaotamiseks – lihtsalt nende peitmismehhanism on natuke huvitavam ja paindlikum. Ainus võimalus oma hirmudest lahti saamiseks on hakata täitma avaruumi seadusi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar